Sayı : 420   **
Ribat Dergisi Aralık 2016

Sağlık

Mahmut Bilgiç

Bir Et Yedi Ot

  • 09 Ekim 2017
  • 235 Görüntülenme
  • 418. Sayı / 2017 Ekim
Yazıyı Dinle
0:00
0:00
Yazarın Diğer Yazıları
Mahmut Bilgiç
Tüm Yazı Arşivi



Yaklaşık otuz iki dişin yalnızca dört tanesi ( yani köpek dişleri ) et için tasarlanmış parçalayıcı dişlerdir. Geriye kalanlarsa daha çok kesici ve öğütücü nitelikteki ot dişleridir. Oran sekizde birdir. Yani Cenab- ı Hak bu kıyasla adeta insan doğasına en uygun paydanın bir ölçek ete karşılık yedi ölçek ot ( sebze ve meyve ) olacağını ima ediyor.

 

  1. çok sağlık ve tıp kurumu artık insanların daha çok sebze, meyve, tahıl, baklagiller, kuruyemiş ve çekirdeklerden oluşan bir beslenme tarzını benimsemesini öneriyor. Böylesi bir alışkanlığın kronik dejeneratif hastalıkların oluşumuna karşı önemli bir koruma sağladığı düşünülüyor.

 

Dengeli ve çeşitli beslenme ile düzenli egzersiz sağlıklı olma ve kalmanın en önemli iki şartıdır. Adeta sağlığın amentüleri, olmazsa olmazları. Egzersiz, tanımı kişiden kişiye değişmekle birlikte üzerinde az çok uzlaşılabilen; farklı tariflere rağmen ortak bir paydada buluşulabilen bir kavram.

Ancak beslenme öyle değil.

“ Doktorunuz yemekten hoşlandığınız bir besini yasaklarsa bana gelin. Ben size onu serbest bırakan başka bir doktor bulurum ” sözüyle Monteyn; doğru beslenmenin nasıl olacağı konusundaki anlaşmazlığı yüzyıllar öncesinden sezmiş gibi görünüyor.

Günümüzde bir uzmanın tavsiye ettiği besini ötekinin “ Zinhar, sakın ha ” tehdidiyle yasakladığı bir süreçten geçiyoruz. Kafalar biraz değil epeyce karışık. Kime uyacağız, hangisinin peşinden gideceğiz şaştık kaldık.

Besin yetersizliğinden kaynaklanan “ Eksiklik hastalıklarına ” daha önceki yazılarımda değinmiştim. Sâdece karbonhidrat, protein ve yağ gibi makro besinler değil; vitamin ve mineral gibi mikro besin eksikliklerinin de pek çok hastalığa yol açtığı gün gibi aşikar.

Peki ya tam tersi? Gereğinden fazlası?

Hangi besin grubundan, ne kadar almalıyız?

Örneğin proteinleri ele alalım. ( Özelliklede eti. )

Kimilerine göre karbonhidratları sınırlayıp bolca protein almamız gerekirken; diğer bazılarına göre ise protein tüketimini sınırlamalıyız.

Ben ise makulün peşindeyim. Vasatı arıyorum. Normal miktarı tutturmaya çalışıyorum. Yiyip içtiklerimiz arasında proteinlerin payı ne kadar olmalıdır?

Yazının Devamı İçin Abone Olmalısınız

418. Sayı Ekim 2017