اَلْبَرُّ , Adem KarataÅŸ
Sayı : 497   **
Ribat Dergisi Aralık 2016

Esma-ül Hüsna

Adem KarataÅŸ

اَلْبَرُّ

  • 30 Nisan 2024
  • 128 Görüntülenme
  • 497. Sayı / 2024 Mayis



El-Bearr; Yarattıklarına karşı rahmet, mağfiret ve ihsanı bol olan, kötülük yapana iyilik yapan, isyan eden kullarını işledikleri günahlar oranında cezalandıran, haksızlık edeni affeden, günah işleyip tövbe edenin tövbesini kabul eden, eşsiz iyi, takva sahibi kullarına kat kat sevap veren, iyilik ve ihsanı bol olan, her an iyilik eden, erdemin/iyilik ve güzelliğin mutlak kaynağı, sözünde ve yemininde doğru olan.

Kulun, günah işlediği zaman Allah'ın onu gördüğü hâlde, bu kusurunu örterek kendisine iyilik yaptığını bilmesini sağlar. Eğer Allah dileseydi o kusurunu örtmez ve onu insanlar arasında rezil eder, böylece insanların ondan uzaklaşmasını sağlardı. Ama Allah'ın böyle yapmaması, O'nun Bearr oluşunun bir göstergesidir.

EL-BEARR: "İtaat, ibadet ve iyilik etmek, ibadeti kabul etmek, yeminine sadık olmak, va'dini yerine getirmek anlamlarındaki "b-r-r" kökünden türeyen "bearr" iyi, iyilik eden demektir." (Ayet ve Hadislerin Işığında Allah'ın İsim ve Sıfatları Esma-i Hüsna, Doç. Dr. İsmail KARAGÖZ, s.317)

"Bearru kökünden türemiş olan el-Bearr ismi; yeryüzü, kara ve kıta anlamlarına gelmektedir. Karalar, kıtalar ve yeryüzü ne kadar genişse Rabbimizin iyiliği de o kadar geniş ve sonsuzdur. Her türlü iyilik, ihsan, itaat ve doğruluk anlamlarına gelmektedir." (Esmâ-i Hüsnâ, Ramazan SÖNMEZ, s.409)

El-Bearr; Yarattıklarına karşı rahmet, mağfiret ve ihsanı bol olan,

El-Bearr; Kötülük yapana iyilik yapan,

El-Bearr; İsyan eden kullarını işledikleri günahlar oranında cezalandıran,

El-Bearr; Haksızlık edeni affeden,

El-Bearr; Günah işleyip tövbe edenin tövbesini kabul eden, eşsiz iyi,

El-Bearr; Takva sahibi kullarına kat kat sevap veren,

El-Bearr; İyilik ve ihsanı bol olan, her an iyilik eden,

El-Bearr; Erdemin/iyilik ve güzelliğin mutlak kaynağı,

El-Bearr; Sözünde ve yemininde doğru olan,

"El-Bearr; Allah'ın bütün mahlûkatına rızık tahsis etmesi, onlara rahmetiyle muamelede bulunması, muttaki ve itaatkâr kullarına kat kat sevap ihsan etmesi, güzel şeylere niyet edip yapmayanlar ile kötülüğe niyetlenip bundan vazgeçenleri bile ödüllendirmesi, âsilere ise işledikleri kadar ceza vermesidir." (Kur'an ve Sünnette Esmâ-i Hüsnâ Şerhi, Said el-KAHTÂNÎ, s.135. 319 no'lu Mütercim: Dr. Ahmet İYİBİLDİREN'in dipnotu)

İmam Gazâlî (ra)'e göre: "El-Bearr; iyilik yapan demektir. Mutlak iyilik sahibi, her iyilik ve güzelliğin kendisinden kaynaklandığı Yüce Allah'tır." (El-Maksâdü'l-Esnâ, İmam Gazâlî, s.100)

Fahreddin er-Râzî (ra) de Allah'ın el-Bearr ism-i şerifi hakkında der ki: "Kullarının kendisine isyanları nedeniyle, onlara iyilik yapmaktan vazgeçmeyen ve iyiliğini kesmeyen, demektir. Aynı zamanda O Allah, kendisinden isteyenlere güzel bağışta bulunan, ibadet edenlere de bol bol sevap verendir." (Şerhu Esmâillâhi'l-Husnâ, Fahreddin er-Râzî, s.322)

İbn Kayyım el-Cevziyye (ra) de el-Bearr ism-i şerifi hakkında der ki: "Kötülük yapana iyilik yapan, haksızlık edeni affeden, günah işleyeni bağışlayan, tövbe edenin tövbesini, özür beyan edenin özrünü kabul edendir. Allah-ü Teâlâ Kur'an-ı Kerim'de birçok yerde kullarını bu üstün ahlâka ve erdemli davranışlara teşvik ettiğine göre; kendisi, kullarından daha çok bu davranışlara ayıktır. Bunların nedenlerini ve akılları şaşırtacak güzel sonuçlar doğurmasını sağlamak O'nun takdirindedir. O, her türlü noksanlıktan uzaktır. Sadece O'na hamd edilir. Lütuf ve ihsanını kulları arasında dağıtan, onlara sayısız nimetler veren, onlara ihsan ve keremiyle davranan Allah-ü Teâlâ'dır. O'nun nimet ve ihsanı türlü türlüdür. O, insanlar tarafından görünen görünmeyen, bilinen bilinmeyen bu nimetleri kullarına vermekten hoşnutluk duyar." (MiftâhuDar'i's-Sa'âdet, İbn Kayyım el-Cevziyye, s.497)

El-Halimî (ra) der ki: "El-Bearr, kullarına yumuşak davranan, onlara kolaylık dileyen, zorluk dilemeyen, birçok günahlarını cezalandırmadan bağışlayan, onları bütün yaptıklarından sorguya çekmeyen, bir iyiliğe on misliyle karşılık veren, buna karşı kötülüğü sadece bir misliyle cezalandıran, niyetlendikleri kötülüğü işlemedikçe bu niyetleri nedeniyle onlara kötülük yazmayandır. Allah kullarına karşı son derece merhametli, yumuşak ve şefkatlidir

Yazının Devamı İçin Abone Olmalısınız

497. Sayı Mayis 2024