Sayı : 449   **
Ribat Dergisi Aralık 2016

Sağlık

Mahmut Bilgiç

Acilen Magnezyum Aranıyor

  • 08 Nisan 2020
  • 126 Görüntülenme
  • 448. Sayı / 2020 Nİsan
Yazıyı Dinle
0:00
0:00
Yazarın Diğer Yazıları
Mahmut Bilgiç
Tüm Yazı Arşivi



Yakın geçmişte günlük ihtiyacımız olan magnezyumu besinlerle sağlayabiliyorduk. Ancak modern tarım uygulamaları pek çok besin öğesinde olduğu gibi yeterli magnezyum almamızı engellemiştir. Fizyoloji uzmanı Rune Eliasson endüstriyel çiftçiliğin besinlerdeki magnezyum oranını ciddi şekilde azalttığını söylüyor. Örneğin Eliasson’a göre 1914 ile 1992 yılları arasında Birleşik Devletler de bir elmanın besleyiciliği %82 oranında azalmıştır.

 

 

Magnezyumun beynin işlevselliği ve ruh halini doğrudan etkilediği biliniyor. Magnezyum üzerinde uzun yıllar araştırma yapan bazı bilim insanları magnezyum yönünden fakir besleme ile depresyon arasında bir bağ olduğunu iddia ediyor. 2015 yılında 8800 kişinin yer aldığı bir araştırmada 65 yaşından küçük ve yeterince magnezyum içeren yiyecekler tüketmeyen bireylerin depresyona girme riskinin %22 daha fazla olduğu kanıtlandı.

 

 

Magnezyum sağlıklı bir yaşam için olmazsa olmaz bir mineraldir. Metabolizmamız için gerekli üç yüzden fazla enzimin yapısal bir parçasıdır. İskelet - kas ve sinir sistemi için elzemdir. Kalp ritmi ve tansiyonu düzenler. Kalsiyum ve protein metabolizmasını dengeler. Enerji üretiminde aktif rol oynar.

YETERİNCE MAGNEZYUM ALABİLİYORMUYUZ?

Yakın geçmişte günlük ihtiyacımız olan magnezyumu besinlerle sağlayabiliyorduk. Ancak modern tarım uygulamaları pek çok besin öğesinde olduğu gibi yeterli magnezyum almamızı engellemiştir.

Fizyoloji uzmanı Rune Eliasson endüstriyel çiftçiliğin besinlerdeki magnezyum oranını ciddi şekilde azalttığını söylüyor. Örneğin Eliasson’a göre 1914 ile 1992 yılları arasında Birleşik Devletler de bir elmanın besleyiciliği %82 oranında azalmıştır.

Magnezyum eksikliğinin bir diğer nedeni de toplumsal beslenme alışkanlıklarındaki değişiklikler. Fasulye, balık, ceviz gibi magnezyum yönünden zengin besinler artık nadiren tüketiliyor.

MAGNEZYUM EKSİKLİĞİNİN EN BARİZ BELİRTİLERİ:

Magnezyum eksikliği nedeniyle oluşan rahatsızlık belirtileri çoktur. Ben bunlardan en sık rastlananlara değineceğim:

1- Kasılma ve kramplar

Başta alt bacakta olmak üzere her türlü kasılma, kramp ve tutulmalar magnezyum eksikliğinin en belirgin sinyalidir.

2- Astım

Ekstradan magnezyum alan astım hastalarının daha rahat nefes aldığı gözlendi. Ünlü tıp dergisi The Lancet te yayınlanan makalelerde magnezyum alımının astım belirtilerini anlamlı oranda azalttığı yer aldı.

3- Uyuşma ve karıncalanma

Uyuşma ve karıncalanmaların magnezyum eksikliğinden kaynaklanma ihtimali oldukça yüksektir. Çünkü magnezyum kas ve sinir sistemini doğrudan etkiler.

4- Migren

Magnezyum eksikliği sebebiyle kaslardaki gerilmeler migreni tetikleyebilir. Magnezyum takviyesinin bulantı ve ışığa karşı hassasiyet gibi migren belirtilerini azalttığı biliniyor.

Yazının Devamı İçin Abone Olmalısınız

448. Sayı Nİsan 2020