DİNDE KANUN KOYMA YETKİSİ VE HZ. PEYGAMBER , Prof. Dr. Ali Akpınar
Sayı : 496   **
Ribat Dergisi Aralık 2016

Kur'an'dan Hayata

Prof. Dr. Ali Akpınar

DÄ°NDE KANUN KOYMA YETKÄ°SÄ° VE HZ. PEYGAMBER

  • 25 Aralık 2016
  • 10811 Görüntülenme
  • 408. Sayı / 2016 Aralık
Yazarın Diğer Yazıları
Prof. Dr. Ali Akpınar
Tüm Yazı Arşivi



TeÅŸrî’, kanun koymak, yük­seltmek, yol açmak, gemiye yelken yapmak anlamlarına gelir. Aynı kökten gelen ÅŸeriat sözcüÄŸü ise; din, yol, su kaynağına götü­ren yol, kapı eÅŸiÄŸi demektir. Ä°slâm ÅŸerîatı deyimi ise Hz. Muham­med (sav)’in getirdiÄŸi, temelde kitap, sünnet, icmâ ve kıyasa da­yanan ibadetlere ve insanlar arası iliÅŸkilere ait Allah ve Rasülün koyduÄŸu esasları ifade eder. Åžârî, dinin esaslarını belirleyip ÅŸerîat koyan demektir. Ä°slâm’da ÅŸâri’, Allah ve Rasülüdür. Ä°slâm toplumuna gerekli kanun ve prensipler temelde bu iki kaynaktan gelir. Bu da vahiy ve sünnetten ibarettir. Hiç kimse bu kanunların ye­rine baÅŸka prensipler belir­leme hakkına sahip deÄŸildir. (Hamdi Döndüren, TeÅŸri’, Sosyal Bilimler Ansiklope­disi) Allah ve Rasülünün dinin esaslarını belirlemede yetkili olduÄŸu ile ilgili pek çok ayet vardır. Åžöyle ki:

“Allah ve Resulü bir iÅŸte hüküm verdiÄŸi zaman, artık mümin bir erkek ve kadının, o iÅŸi kendi istek­lerine göre seçme hakkı yoktur. Kim Allah’a ve Re­sulüne karşı gelirse apaçık bir sapıklığa düÅŸmüÅŸ olur.” (Ahzâb, 33/36)

“Hayır, Rabbine yemin ol­sun ki, onlar aralarında çıkan anlaÅŸmazlıklarda seni hakem yapıp, sonra da senin verdiÄŸin hükme karşı içlerinde bir bu­rukluk duymadan tam anla­mıyla teslim olmadıkça iman etmiÅŸ olmazlar.” (Nisâ, 4/65)

“Bu yüzden Allah Resulü­nün emrine aykırı davrananlar, baÅŸlarına bir belâ gelmesinden veya kendilerine acı bir azap isabet etmesinden sakınsınlar.” (Nûr, 24/63)

“Peygamber size neyi verdiy­se onu alın ve size neyi yasakla­dıysa ondan sakının. Allah’tan korkun, çünkü Allah’ın azabı çetindir.” (HaÅŸr, 59/7)

Evet dinde asıl ve öncelikli teÅŸri’ yetkisi Yüce Allah’tır. Dinin sahibi Yüce Rabbimiz, Åžâri-i Mutlak olup yegâne hüküm koyucudur. Peygamber de Yüce Allah’ın elçisidir, o kendi he­vasından konuÅŸmayan ve din konusunda konuÅŸtukları vahiy olan elçidir.

Yazının Devamı İçin Abone Olmalısınız

408. Sayı Aralık 2016