DİNDE KANUN KOYMA YETKİSİ VE HZ. PEYGAMBER , Prof. Dr. Ali Akpınar
Sayı : 509   **
Ribat Dergisi Aralık 2016

Kur'an'dan Hayata

Prof. Dr. Ali Akpınar

DİNDE KANUN KOYMA YETKİSİ VE HZ. PEYGAMBER

  • 25 Aralık 2016
  • 11397 Görüntülenme
  • 408. Sayı / 2016 Aralık
Yazarın Diğer Yazıları
Prof. Dr. Ali Akpınar
Tüm Yazı Arşivi



TeÅŸrî’, kanun koymak, yük­seltmek, yol açmak, gemiye yelken yapmak anlamlarına gelir. Aynı kökten gelen ÅŸeriat sözcüÄŸü ise; din, yol, su kaynağına götü­ren yol, kapı eÅŸiÄŸi demektir. İslâm ÅŸerîatı deyimi ise Hz. Muham­med (sav)’in getirdiÄŸi, temelde kitap, sünnet, icmâ ve kıyasa da­yanan ibadetlere ve insanlar arası iliÅŸkilere ait Allah ve Rasülün koyduÄŸu esasları ifade eder. Åžârî, dinin esaslarını belirleyip ÅŸerîat koyan demektir. İslâm’da ÅŸâri’, Allah ve Rasülüdür. İslâm toplumuna gerekli kanun ve prensipler temelde bu iki kaynaktan gelir. Bu da vahiy ve sünnetten ibarettir. Hiç kimse bu kanunların ye­rine baÅŸka prensipler belir­leme hakkına sahip deÄŸildir. (Hamdi Döndüren, TeÅŸri’, Sosyal Bilimler Ansiklope­disi) Allah ve Rasülünün dinin esaslarını belirlemede yetkili olduÄŸu ile ilgili pek çok ayet vardır. Åžöyle ki:

“Allah ve Resulü bir iÅŸte hüküm verdiÄŸi zaman, artık mümin bir erkek ve kadının, o iÅŸi kendi istek­lerine göre seçme hakkı yoktur. Kim Allah’a ve Re­sulüne karşı gelirse apaçık bir sapıklığa düÅŸmüÅŸ olur.” (Ahzâb, 33/36)

“Hayır, Rabbine yemin ol­sun ki, onlar aralarında çıkan anlaÅŸmazlıklarda seni hakem yapıp, sonra da senin verdiÄŸin hükme karşı içlerinde bir bu­rukluk duymadan tam anla­mıyla teslim olmadıkça iman etmiÅŸ olmazlar.” (Nisâ, 4/65)

“Bu yüzden Allah Resulü­nün emrine aykırı davrananlar, baÅŸlarına bir belâ gelmesinden veya kendilerine acı bir azap isabet etmesinden sakınsınlar.” (Nûr, 24/63)

“Peygamber size neyi verdiy­se onu alın ve size neyi yasakla­dıysa ondan sakının. Allah’tan korkun, çünkü Allah’ın azabı çetindir.” (HaÅŸr, 59/7)

Evet dinde asıl ve öncelikli teÅŸri’ yetkisi Yüce Allah’tır. Dinin sahibi Yüce Rabbimiz, Åžâri-i Mutlak olup yegâne hüküm koyucudur. Peygamber de Yüce Allah’ın elçisidir, o kendi he­vasından konuÅŸmayan ve din konusunda konuÅŸtukları vahiy olan elçidir.

Yazının Devamı İçin Abone Olmalısınız

408. Sayı Aralık 2016